Managementadvies: Richting – Route – Resultaat
linkedin twitter
Perficio  »  Nieuws  »  Betrokken medewerkers zijn de ambassadeurs van uw organisatie

Betrokken medewerkers zijn de ambassadeurs van uw organisatie

Tevreden werknemers maken het verschil. Daarom is het belangrijk om daarin te investeren. Maar hoe pak je dat aan? “Natuurlijk is daar niet één antwoord op. Het is altijd maatwerk en afhankelijk van de situatie. Maar door goed te luisteren naar de signalen in de organisatie kun je enorme stappen zetten”, zo stelt Daiëlle Rikken, adviseur bij Perficio.

 

 

Medewerkerstevredenheid is de houding van medewerkers ten opzichte van hun werk. Met deze houding geeft de medewerker antwoord op de vraag: vind ik mijn werk nuttig en plezierig, of juist niet? Houdingen worden gevormd door concrete ervaringen, zoals teleurstellingen of juist successen. Met name ervaringen die persoonlijke behoeften raken, hebben een sterke invloed op iemands houding. Ervaart men dat het eigen werk leidt tot verwezenlijking van persoonlijke doelen en behoeften, dan is men vaak ook tevreden over het eigen werk.

Er is een verschil tussen tevreden en betrokken medewerkers. Tevredenheid is vooral gekoppeld aan tevredenheid over het werk zelf. Het geeft niet aan wat een medewerker wil bijdragen aan de organisatie. Betrokken medewerkers daarentegen staan achter de doelen van de organisatie en komen zelf met verbeterpunten. Zij voelen zich emotioneel verbonden en zijn daardoor bereid zich extra in te zetten: zij zijn goud waard voor de organisatie.

Als mensen doen wat ze leuk vinden, zijn motivatie en productiviteit zelden een issue. Door medewerkers in hun kracht te zetten wordt het mogelijk het maximale te halen uit hun talenten. Mensen stralen tevredenheid uit naar klanten en niet te vergeten naar elkaar. Daarmee versterkt het het imago van de organisatie maar ook de profilering als werkgever, in een arbeidsmarkt die steeds schaarser wordt.

Tevreden en betrokken medewerkers

De voordelen van tevreden en betrokken medewerkers zijn onder meer:

  • Gebonden en geboeid aan organisatie, dus minder verloop
  • Zijn productiever
  • Positief voor klanttevredenheid
  • Positief voor omzet en winstgevendheid

Inzicht in drijfveren van medewerkers

Daiëlle Rikken heeft als HR-adviseur veel bedrijven op weg geholpen. “Bewustwording is vaak een eerste stap. Wat beweegt een medewerker, hoe denkt hij of zij en wat zijn belangrijke voorwaarden voor het functioneren? Om hier duidelijkheid over te krijgen maakt zij gebruik van verschillende instrumenten waaronder Spiral Dynamics. Spiral dynamics is een model dat bewustzijnsontwikkeling beschrijft op zowel persoonlijk, als collectief niveau. Hiermee krijg je snel inzicht in het profiel van de medewerker. Tevens kun je daar vaak al uit herleiden of dit profiel aansluit bij de waardencultuur van de organisatie of dat er verschillen zijn. Dit inzicht kan een goede basis zijn voor verandering. Daarnaast geeft een medewerkerstevredenheidsonderzoek feedback en informatie die relevant is voor de inrichting van een organisatie. Naast dat je meer te weten komt over medewerkers, kun je hiermee ook verbanden leggen waar je waarschijnlijk zonder het onderzoek niet zo snel naar had gekeken. Uiteraard is het ook mogelijk om met persoonlijke of groepsinterviews erachter te komen welke issues spelen binnen de organisatie.”

Aandacht voor individuele medewerker

“Waar mensen werken, ontstaat frictie. Een bedrijf waar elke dag de zon schijnt en medewerkers fluitend hun werk doen, ben ik zelden tegen gekomen. Als werkgever is het de kunst om goed op de hoogte te blijven van wat er speelt. Maar vooral ook aandacht te hebben voor de individuele medewerker, met zijn verhaal, en daar die voorwaarden voor te creëren zodat hij of zij zich optimaal kan ontwikkelen. ‘Aandacht maakt alles mooier’, dit leidt tot tevreden medewerkers, die met plezier en vanuit een intrinsieke motivatie hun werk uitvoeren. Daar worden we allemaal beter van.”



© 2018     PERFICIO ADVISEURS B.V.     |    Privacy Statement